HTML

Titibi blogja

Mindennapi örömök, és bánatok. Minden amivel foglalkozom, minden ami foglalkoztat.

Friss topikok

  • Suicide: Szia Tudom hogy talán furcsán hangzik de az én apámat is Üveges Jánosnak hívják. Még kiskoromban ... (2009.12.12. 16:50) Családfa, és egyéb mánia…….
  • Vöri: Uramatyááám :o! Biztos megfejelte a mozdonyt, különben elég nagy mákja volt akkor is! (2008.05.16. 18:04) Gázolás
  • citizen: Kedves Titibi! A család az első! Ők a legnagyobb érték. A mozdonyról: Én úgy hallottam, hogy az ön... (2007.06.05. 15:11) Az elmúlt napok
  • citizen: Kedves Titibi! Mivel az érdeklődési körünk több ponton is találkozik, javasolom te is nézd meg az ... (2007.05.15. 08:17) Fotózni voltunk az erdőn (második rész)

Linkblog

Mozdonycsere

2007.04.20. 14:13 Csingervölgy (törölt)

Most egy tavaly november óta tartó kezdeményezésem megvalósíthatósági tanulmányának összegzését fogom veletek megosztani. A dolog lényege, hogy létezik egy gőzmozdony ami ajkai megrendelésre készült és ma és létezik még. A neve Csingervölgy. Viszont nem Ajkán hanem Kismaroson van kiállítva. Nos őkelmét szeretném haza juttatni:
A kezdeményezésünk eddig nagyon sok támogatóra talált. Van, aki munkájával segít minket, van, aki pénzt ajánlott fel a szállításra, van, aki a számunkra kedvező döntések meghozatalával segíti a szervezést. Ezúton is mindenkinek köszönjük a segítséget és a támogatást!
Meggyőződésem, hogy Ajka számára kiemelten fontos ipartörténeti emlék a Csingervölgy gőzmozdony. A bányászat erejét mutatja, hogy a bánya megnyitása után 11 évvel (1876) megjelenik az első Ajka nevű gőzös, majd a bánya nyitása után 25 évvel (1890) már a második is: a Csingervölgy. Ajka történetében a bánya és a vasút az ipar szempontjából kiemelkedően fontos. Az 1800-as évek végén még nem volt közút hálózat még nem voltak teherautók. A szállítás vagy szekéren, vagy vasúton történt. Mindaddig, amíg a vasút nem jelent meg Ajkán, a környék földbirtokosai féltették a széntől az erdeiket, hiszen ha van szén, kevesebb tűzifa fogy, és csökken a bevételük. Erre megoldást jelentett, hogy a szén a vasúti szállításnak köszönhetően annak már nem csak a környéken volt piaca, hanem nagyobb távolságokba is el lehetett juttatni és ott értékesíteni. Arról nem is beszélve, hogy maga a vasút is hatalmas piac lett, mert akkoriban csak gőzmozdonyok dolgoztak. Így a vasút segítségével kapott igazán zöld utat a bányászkodás Ajkán. Aminek aztán az lett a következménye, hogy létesült itt üveggyár, kriptongyár, erőmű. S ha már volt erőmű, akkor lett a bauxit közelségét is kihasználva timföldgyár, alumínium kohó. Érdekes, hogy az egykori járási központ Devecser talán éppen olyan eséllyel (sőt talán egy darabig előnye is volt a járási központ szerep miatt) indulhatott volna az iparvárossá válás útján, mint Ajka. De lám-lám nekik nem volt bányájuk, így hiába volt szintén 1872-től vasútjuk azt nem tudták kellőképpen kihasználni. Ajkán tehát döntő fontosságú volt a későbbi iparosodás tekintetében, hogy a kezdeti időszakban a bányászat és a vasút szinte egyszerre jelent meg. S itt Ajkán az elöljárókban meg volt az a készség, hogy bővítsék a vasútállomást, nem úgy mint Devecserben ahol valamiért elutasították azt az ottaniak. A Csingervölgy pedig ennek az időszaknak a tanúja.
S talán ilyen döntő fontosságú ma felismerni azt, hogy az ásványkincseink fogyása miatt egyre gazdaságtalanabb kitermelés folytán az ipar hanyatlik. Ebből a hanyatlásból kiút lehet az idegenforgalom. Ajka, Csinger városrészében minden megvan, ami ma ismét fellendítheti őt, mint egykor a bányászat. Érdekes párhuzam, hogy a Bányászat és a helyi iparvasút is innen Csingerből indult ki és ebből lett Ajka az ami. Most pedig az idegenforgalom lehet az ami Csingert ismét a város legmozgalmasabb településrészévé teheti, és ebből adódóan akár Ajka idegenforgalmi látványosság is lehet, és abból lehet Ajka olyan, amilyenről ma még csak álmodunk, mint bányász elődeink anno a virágzó bányászatról. Mert én virágzó idegenforgalomról álmodom a jövő Ajkájával kapcsolatban. A városon belül, és kívül is lehet majd jó programokat találni, hiszen közel a Somló, Magyarpolány, a Bakony, a Művészetek Völgye, s folytathatnám még a sort.
Hogy lendíthet egy kiállított mozdony ismét a városrész szekerén? A mozdony egyedül természetesen nem. De a rendszer, amibe bele álmodjuk az egyesülettel az igen. A jövő látogatóját a településrész elején a völgy bejáratánál fogadja a településrészről elnevezett gőzmozdony. Itt esetleg táblákon megjelenítenénk a mozdony történetét, kiállítanánk a megmaradt archív fotókat. (Gondolataimban szerepel egy vasúttörténeti tanösvény a geológiai tanösvény mintájára. Indulhatna a vasútállomástól, lehetne állomása a kiállított 376-os gőzös, a kiállított Csingervölgy gőzös, az egykori csingeri fűtőház, Ármin akna, Felsőcsinger. Aztán lehetne a megszüntetett vasútvonalak mentén is tábla, Pl. a Köleskepe völgyben, padragon. Ezt az utat végig lehetne járni gyalog, kerékpárral vagy akár autóval.) Továbbhaladva megtekinthető az új kápolna. A kápolnától balra fel elindulva megtekinthető a Vadaspark. Ha a kápolnától a látogató az út mentén halad előre, láthatja majd a bányászati emlékparkot, innen felfelé a parkerdő felé pedig a Bányászati Múzeum nyújt látnivalót. Ha ehhez hozzávesszük a megépült és megszépült strandot, akkor egy család a városunkban igen érdekes és szórakoztató hétvégét tölthet el. Véleményem szerint így emelheti ki a szürkeségből 107 év után ismét a mozdony fiatalsága helyszínét.
Kérem, ezen törekvéseink megvalósításában legyen segítségünkre akár úgy, hogy anyagilag, akár úgy, hogy kétkezi munkájával támogat minket.
(A támogatásokat az alábbi Raiffereisen számlaszámon lehet befizetni, ha valaki kedvet kapott hozzá, a szállítás várható időpontja május közepe-vége!
12084003-00125807-00100004)
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://titibi.blog.hu/api/trackback/id/tr3861210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása