HTML

Titibi blogja

Mindennapi örömök, és bánatok. Minden amivel foglalkozom, minden ami foglalkoztat.

Friss topikok

  • Suicide: Szia Tudom hogy talán furcsán hangzik de az én apámat is Üveges Jánosnak hívják. Még kiskoromban ... (2009.12.12. 16:50) Családfa, és egyéb mánia…….
  • Vöri: Uramatyááám :o! Biztos megfejelte a mozdonyt, különben elég nagy mákja volt akkor is! (2008.05.16. 18:04) Gázolás
  • citizen: Kedves Titibi! A család az első! Ők a legnagyobb érték. A mozdonyról: Én úgy hallottam, hogy az ön... (2007.06.05. 15:11) Az elmúlt napok
  • citizen: Kedves Titibi! Mivel az érdeklődési körünk több ponton is találkozik, javasolom te is nézd meg az ... (2007.05.15. 08:17) Fotózni voltunk az erdőn (második rész)

Linkblog

Családfa, és egyéb mánia…….

2007.12.01. 08:45 Csingervölgy (törölt)

   Ki tudja miért alakult ki bennem ennyi mánia? Elsősorban a családomhoz való végtelen ragaszkodás, ezzel kapcsolatban például a családfakutatás. Másodsorban a munkám következtében, hogy tudniillik a munkám egyben mániám is, büszke vagyok arra, hogy vasútmániás is vagyok egyben.

A húgom az oka a családfa mániám kialakulásának ez teljesen egyértelmű, ő az aki egyszer átadott néhány nevet és néhány fényképet és egy klasszikus szépszülőkig felrajzolt családfát. Azonnal kíváncsi lettem, milyen részletek maradtak még ismeretlenek előttünk a család múltjáról? A másik felelős, apu unokatestvére Major György, ő már olyan adatokat hozott, amit mi még nem is mertünk álmodni, hogy valaha is megszerezzük. Nem csak nevek álltak immár a családfa Pászti ágán, hanem majdnem minden név mellett születési és halálozási dátum. Információ arról, hogy őseink melyik város, melyik utcájában nevelték őseinket. S az a fotó, amit Gyuri bácsi hozott, amin üknagyapám szerepel együtt dédnagyapámmal, dédnagyanyámmal valamint nagyapámmal és lány testvéreivel, szóval az a fotó végleg eldöntötte a kérdést: kutatnom, kell.

A vasútmániámért egyértelműen Dr. Zrínyi Miklósnét teszem felelőssé, ha ő az általános iskola után nem ajánlja a családomnak, hogy menjek a Mechwart András Ipari Szakközépiskolába, akkor ma valószínűleg központi fűtés szerelőként élném az életem. Másodsorban pedig felelős egy csomó vasutas kolléga, mert amikor eldöntöttem, hogy a középiskolás barátaimhoz hasonlóan mozdonyvezető leszek, akkor csodálatos mozdonyvezetőket, oktatókat ismertem meg. A vasútmániám kialakulásában a végső döfést Halász István egykori oktatótisztem, adta meg amikor egyszer megkért menjek el neki a nosztalgia kft boltjába, ahol árulják a vasúthistória évkönyvet. Míg visszafelé tartottam a könyvvel hát mit ad isten belelapoztam, mit mondjak tetszett, nem kicsit, NAGYON! Amikor átadtam neki tudtam, hogy ha az utolsó forintjaimat is kell ráköltenem a könyvre másnap már nekem is lesz. Úgy volt, alig vártam, hogy leteljen a szolgálat, utána útban hazafelé utolsó forintjaimon jó egy héttel a következő fizetés előtt megvettem. Még aznap éjjel elolvastam a számomra legérdekesebb részeket. (Ma azokkal az emberekkel dolgozom egy bizottságban, akik azokat a fejezeteket írták, erre akár büszke is lehetnék, de csak érdekességként írom le!)

Novemberben ünnepeltünk, édesanyám családjával ezen belül is az Üveges ágnak, leszármazottaival jöttünk össze, hogy köszöntsük egymást. Mit mondhatnék, úsztam az árral, gyorsan minden családból magam mellé ültettem azt, akinek leginkább a fejében vannak a saját ága adatai beírtunk mindent, amit csak lehetett.

Sikerült megtudni, hogy valószínűleg Üveges Jánosnak hívták az üknagyapámat, hogy dédnagyapámnak Üveges Ágostonnak, volt egy József nevű testvére. S erről az ágról itt is volt a jelenlegi tudásom szerinti legöregebb Üveges: Üveges János. Ágoston dédnagyapám élő gyerekei közül csak Kálmán nem jött el de az ő fia és teljes családja velünk volt. Az élő testvérek, aki keljöttek: László; Magdolna; Imre, természetesen mindhárom testvér leszármazottai itt voltak. Sajnos a hét testvérből három már nincs közöttünk a legidősebb István még 1945-ben (leszármazott nélkül), nagyapám Ferenc 2000-ben, János egyelőre általam nem ismert időpontban halt meg.

Négy generáció volt jelen a találkozón. Ágoston és testvére gyermekei, mint első generáció; második generációként édesanyám és unokatestvérei, harmadik generációként én és másod-unokatestvéreim. (Ezt én leginkább dédunokatestvérnek nevezem. Itt érdekesség, hogy anyu legfiatalabb unokatestvére nálam öt évvel fiatalabb, ergo sokan azt hiszik nekem unokatestvérem). S negyedik generációként a gyermekeim és az ő harmad-unokatestvéreik (Ükunokatestvérek). A legidősebb születési ideje és a legfiatalabb születési ideje között (1932.05.05. és 2007.09.13) valamivel több, mint 75 év van.

Az, hogy kellene egy ilyen bulit tartani évekkel ezelőtt felmerült, ezért is leginkább a húgomat terheli a felelősség, de sokáig csak terv maradt. Mígnem Imre anyu unokatestvére elhatározta, itt az idő meg kell tartani a bulit, nincs mire várni. Ezúton is hála és köszönet neki, hogy ezt a kisebb esküvővé alakuló rendezvényt megszervezte és pláne azért, hogy megfinanszírozta. Nagyon jól esett látni milyen jól érzi magát mindenki, legfiatalabbtól a legidősebbekig folyt a tánc. Ha a zenészek megpihentek, akkor felcsendültek jó nóták. Remélem, hogy ez csak az első ilyen összejövetel volt és nem az utolsó.

Már ott elkezdtünk többen ötletelni azon, hogy hogyan lehetne hagyományt teremteni a családi randevúból. Szó volt közös piknikről, esetleg gulyás főzéssel, pince bulival.

Azt már a buli előtt megtudtam, hogy az én 2005-ben született kisfiam, már nem lehet a legfiatalabb Üveges leszármazott, mert Zsombor a fenti születési dátumával messze fiatalabb nála, de hogy a bulit végül szervező Imre is megörvendeztet minket egy 2007-es utóddal ez mintha titkos infó lett volna. Sőt Üveges Zsuzsannának is idén született meg az unokája. Hát mit kívánhatnék mást a családnak, mint azt, hogy sok ilyen évünk legyen még, Üveges János ezeknek, az újszülötteknek a szépapja, minden bizonnyal elégedett lenne az idén született három szépunokával.

Készítetem egy mérleget Üveges Jánosnak, és nejének van ma 11 szépunokája; 26 ükunokája; 21 dédunokája (itt már sajnos vannak, akik nem élnek); 9 unokája (ebből öt még él); és két gyermeke (már nem élnek). Remélem, hogy az epöli mikrofilmek átkutatása során még találok a két gyermek mellé további testvéreket, akikre a ma élők már így nem emlékeznek, és tovább gyarapodik ez a szép családfa.

Hát valahogy így van az, amikor az ember nem tud szabadulni a kialakult mániájától, és miközben a múltat kutatja jól tisztába, jön a jelennel is!

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://titibi.blog.hu/api/trackback/id/tr78248567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andrea 2007.12.01. 11:49:57

Hát..Tibi nem is tudom mit mondjak.Bár talán nincs is min csodálkoznom , mert folyton folyvást megdöbbentesz.Nem is értem hoyg van ennyi energiád , erőd , türelmed és logikád.További jó munkát,kitartást , hogy nekünk ismét legyen min meglepődnünk!
Üdv

Csordás Gyöngyi 2007.12.01. 14:56:44

Szia Tibi!
Jó volt olvasni a családösszetartásról. Nálunk is működik valami hasonló, mind anyukám, mind apukám csalágja részéről. A hagyomány továbbélése rajtunk is múlik.Az unokatestvéreimmel mi a 3.generációt erősítjük az utódok pedig mindenhol adottak. Szeva! További jó időtöltést! Gyöngyih

Csingervölgy (törölt) 2007.12.01. 16:30:28

Andi és GYöngyi!

Köszönöm a megjegyzéseket :-)

Üdv nektek!

Molnár László 2007.12.01. 17:55:42

Kedves Tibor!
Köszönöm, hisz megnyugtattál, hogy nincs velem különösebb probléma. Én is hasonló dolgokkal foglalkozom. Kutatom őseimet,növesztem a családfa lombkoronáját. Végül is nagyszerű dolog ez a rám meredő képernyő, az összes rafináltságával. Nélküle nem hiszem, hogy eljutottam volna idáig. A iwiw-en keresztül indult be nálam a kutatás. 1849-ig visszamenőleg, amikor apai Dédnagyapám meglátta a napvilágot, egészen napjainkig, űkunokai szintig már-már teljes egészében felmértem a fel és lemenőket. Most, amikor megkutattam több, mint száz személyt, jövök rá, hogy kb. 65 - 70 %-ban személyesen ismertem, vagy ismerem őket. Döbbenetes volt a végkövetkeztetés, és teljes mértékben megértem a lelkesedésed. Én is így vagyok ezzel. Munkádhoz a továbbiakban sok sikert, remélem én is pontos és teljes értékű munkát tudok végezni, de akkor még hol van anyai ágon a kutatás, aminek még neki sem álltam. Pedig anyai, dédnagyanyámért, aki 26 éves koromban 93 évesen hunyt el, mindenki imádta a családunkban.

Csingervölgy (törölt) 2007.12.01. 18:17:56

Tisztelt László!

Ugye milyen jó dolog minél több dolgot megtudni arról honnan jövünk? S ne érts félre nem nemes ősöket kutatok, nem érdekel a kutyabőr, a valóság érdekel, nem tartom szégyennek, hogy felmenőim között zömmel cselédek és földművesek vannak.
A kutatásaim fontos résézn vagyok túl, a még élők emlékezetének végső határáig az 1800-as évek közepéig lehet eljutni, most következik mindkét ágon a saját és feleségem ágán is a levéltárazás. A kutató munkában mind az én apai anyai ágam, mint a feleségem apai anyai ága eljutott arra a szintre, hogy a ma élők feltérképezése legalább 75%-ban megvan. Az iwiw, és más társkereső oldalak, az index családfás fórumai, a radix csodálatos ajándéka a jelenünknek és hozzád hasonlóan, én is sok eredményt köszönhetek nekik.
Ha lesz egyszer kis időnk érdemes lenne a tapasztalatainkat megosztani.
Baráti Üdvözlettel Tibi

sné vági irma 2007.12.01. 19:59:12

szioka ha nagyon szeretsz családfa kutazással foglalkozni kideritheted az enémet szivesen tudnám én is ki tartozik a családfámba de sajna nincs rá idöm ! válaszolj légyszi mit lehet tenni ilyenkor szioka irma

Csingervölgy (törölt) 2007.12.01. 20:10:06

Hello

Elméletileg ki lehet deríteni megrendelésre is valaki családfáját. Ilyenkor a profik információtól tartalomtól függően kérnek el pénzt a fellelt személyekért. Egy internetes oldalon olvastam, hogy új családtag (értsd eddig nem ismert) fellelése esetén 3000 Ft a díj. Ha valaki prezentál neked 100 új (általad eddig nem ismert) családtagot az ugye 300000 Ft. Ehhez még hozzájön sok apró költség mint a kutatások díja a levéltárakban, utazások őseid temetkezési helyeire, stb......
De én ilyet nem vállalok, segítséget adok, hogy indulj el. Mennyi időbe kerül ez? Ne gondold, hogy sokba, van amikor nem teszek a családfa kutatása kapcsán semmit, hetekig, aztán van amikor a neten keresztül pár órát foglalkozom vele. Mondom ha komolyan gondolod segítek.....

Üdv

Ü. Laci és családja 2007.12.02. 11:18:33

Szi Tibor!
Ezúton szeretnénk megköszönni neked is azt a fejelthetetlen estét. Igaz rövid időre tudtunk elmenni (amit nagyon sajnálunk), de az idő alatt is rendkívül jól éreztük magunkat. Nagyon jó volt üdvözölni a rég nem látott rokonokat, megismerni gyermekeiket. Mi is bízunk benne, hogy ezt valamilyen formában meglehetne ismételni.
Egyben újból köszönjük Imrének is, aki pénzt és fáradságot nem sajnálva az egészet megszervezte.
Hello: Laci, Ibolya, Krisztián, Tamás

Csingervölgy (törölt) 2007.12.02. 21:28:58

Hello Ü.Laci és családja.

Én például bízom a fiaitokban! Hátha nemsokára lesz egy (két) jó esküvő nálatok!
Nekem is jó érzés volt megismerni azokat akiket a családfa rögzítése során már tulajdonképpen megismertem, cska még személyesen nem találkoztam velük, vagy csak nagyon kevésszer.

No sok puszi nektek.

Suicide 2009.12.12. 16:50:32

Szia

Tudom hogy talán furcsán hangzik de az én apámat is Üveges Jánosnak hívják. Még kiskoromban elhagyott és azóta csak egyszer találkoztam vele de nemigen emlékszem rá, akkor 6 éves voltam (1992).

Most hogy felnőttem szeretném megtalálni és megkérdezni tőle hogy miért...

Tőled csak annyit szeretnék kérdezni hogy a felderített családfádban van-e bárki az Üvegesek között aki Gyálon lakott, mert ha igen akkor nagy valószínűséggel te és én uncsitesók vagyunk.

Várom válaszod amennyiben nem probléma a janos.benczi@gmail.com címen vagy itt.
Előre is Köszönöm válaszod Üdvözlettel Benczi János
süti beállítások módosítása